top of page

טיפול תרופתי בהפרעות קשב


תרופות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז הן תרופות מעוררות ברוב המקרים. התרופות הידועות והנפוצות ביותר הן ממשפחת ריטלין (חומר פעיל – מתילפנידאט) וממשפחת האדרול (חומר פעיל אמפטמין). הפעולה של תרופות אלו היא ממריצה. אם נבחן את פעילותן של תרופות להפרעות קשב וריכוז על פי התיאוריה של רצועת העוררות, תרופות אלו עוזרות לאדם להישאר ברמת עוררות המאפשרת למידה, מיקוד, יכולת לחשוב על דבר אחד בכל פעם, סבילות לתסכול, ויכולת לעכב תגובה.


קיימות מספר תרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז בשוק, כשלכל אחת יש מינונים שונים. מגוון זה מאפשר להתאים את הטיפול למאפיינים הייחודיים של האדם כגון גיל, חומרת ה-ADD או ה- ADHD, התפקוד הנדרש ממנו ועוד. קצת על התרופות הנפוצות בשוק: • ריטלין. התרופה הנפוצה, המוכרת והנחקרת ביותר בתחום. ריטלין נמצא בשימוש לצורך טיפול בהפרעות קשב כשבעים שנה ונחשבת כתרופה היעילה ביותר. למרות היעילות הגבוהה של ריטלין כ-20% מהאוכלוסיה אינם מגיבים אליה. טווח ההשפעה של ריטלין קצר יחסית – כארבע שעות. • ריטלין ארוך טווח. ריטלין בשחרור מושהה או ארוך טווח, שהשפעתו היא עד 6 או 8 שעות (בהתאמה). יתרונו משמעותי עבור ילדים עם הפרעות קשב הוא שניתן לפתוח את הכמוסה ולערבבה עם נוזל או מזון רך על מנת להקל על בליעתו. • קונצרטה. תרופה זו, אף היא ממשפחת ריטלין, היא בעלת טווח השפעה ארוך יותר – כשתים עשרה שעות, ולכן יעילה יותר עבור ילדים הלומדים יום לימודים ארוך או מבוגרים הנמצאים שעות רבות בעבודה. תופעות הלוואי האפשריות של קונצרטה דומות לאלו של ריטלין, ובנוסף קונצרטה עלולה להחמיר מצבי חרדה. לכן יש להתאימה לאדם על פי מצבו הנפשי. • אדרל. תרופה ממשפחת האדרול. בעלת תופעות לוואי הדומות לריטאלין. נמצאת בשימוש רב בארה"ב ופחות נפוצה בישראל. אדרל מורכבת מארבעה חומרים פעילים, כשקצב השחרור של כל חומר שונה, דבר המאריך את זמן ההשפעה ל-5-6- שעות ומפחית את תופעות הלוואי האפשריות.


קיימים עוד טיפולים תרופתיים בהפרעות קשב וריכוז (דיטרנה, סטרטרה, פוקלין וויואנס) שאינם נמכרים בישראל מסיבות שונות כגון שיקולים כלכליים או העדר אישור של משרד הבריאות. ניתן להשיג טיפולים תרופתיים אלו בייבוא אישי מחו"ל.


תופעות לוואי אפשריות חלק מהאנשים יסבלו מתופעות לוואי בעת נטילת טיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז. תופעות הלוואי הנפוצות הן ירידה בתאבון, כאבי ראש, עצבנות, קושי להירדם, יובש בפה וכאבי בטן. כשמתפוגגת השפעת התרופה גם תופעות הלוואי נעלמות. חלק מתופעות הלוואי עוברות מעצמן אחרי כמה ימים, פרק הזמן שלוקח להסתגל לטיפול ואחרות יופיעו בכל עת שהאדם ינטול טיפול תרופתי להפרעת קשב. במידה ותופעות הלוואי אינן עוברות מעצמן ניתן לבצע שינויים במינון או במועד הנטילה בהתייעצות עם הגורם המטפל.


לעיתים מופיעים דכדוך או התגברות הסימפטומים עם ירידת השפעת התרופה. במקרים אלו יש עדיפות לנטילת ריטלין בשחרור מושהה או קונצרטה, משום שבתרופות אלו אין ירידה חריפה של החומר הפעיל בדם ותופעה זו פוחתת.

bottom of page